Stirnubuks.lv - Kā aizsargāt ādu no saules ikdienā un sportojot?

Kā aizsargāt ādu no saules ikdienā un sportojot?

Žurnāls: 10 | Kalnsētas Stirnu buks 2019 Jūnijs

Teksts: Natālija Gavriļčenko, Benu aptiekas skaistuma konsultante

Vasara beidzot ir klāt – varam izbaudīt tās priekus: atvaļinājumu, atpūtu pie dabas un, protams, skrējienus pa meža takām, gar jūru un kur vien sirds kāro. Taču neaizmirsti – vasaras spožā saule ir īsts pārbaudījums mūsu ādas veselībai! Neriskē ar savas ādas veselību – rūpējies par to atbilstoši laikapstākļiem un, ja plāno pavadīt laiku saulē, atceries pamata noteikumus, kas ļaus ādu pasargāt. Kā to darīt pareizi – konsultē BENU Aptiekas skaistuma konsultante Natālija Gavriļčenko.

Sauļošanās sezonas atklāšana

Pēc ilgajiem ziemas un pavasara mēnešiem parasti esam tā noilgojušies pēc saules, ka gadu no gada pieļaujam vienu un to pašu kļūdu – pārāk strauju sauļošanās sākumu. Proti, jau pirmajā reizē pavadām pārāk ilgu laiku intensīvajos saules staros un gūstam apdegumus. Arī sauļošanās aizsargkrēmu pašā sezonas sākumā mēdzam izvēlēties nepareizi – lietojot to pašu, ar ko noslēdzām iepriekšējo sezonu.

Pareiza aizsargkrēma izvēle

Jāņem vērā, ka vēsās sezonas laikā mūsu āda ir kļuvusi gaišāka un daudz jutīgāka pret saules stariem, tādēļ sākumā ir jāizvēlas aizsargkrēms ar augstāku aizsardzības līmeni, nekā izmantojām vasaras beigās. Cilvēkiem ar gaišu un jutīgu ādu ieteicamais aizsarglīmenis ir SPF 50. SPF (sun protection factor) jeb saules aizsardzības faktors ir skaitlis, kas norāda, cik augsta ir šī līdzekļa aizsardzības pakāpe pret saules stariem. Jo skaitlis ir lielāks, jo spēcīgāka ir aizsardzība. Tā, piemēram, līdzeklis ar SPF 50 aizsargā ādu no 98% saules staru. Tas ir ieteicams cilvēkiem ar gaišu ādu un gaišiem matiem, arī bērniem un pusaudžiem.

Savukārt aizsarglīdzekļi ar SPF 30 derēs cilvēkiem ar tumšāku ādu un brūniem matiem. Zemāks skaitlis nozīmē, ka tiek aizturēts mazāk staru, kas savukārt var veicināt ādas apdegumu un fotonovecošanos. Tādēļ sauļojoties saules aizsargkrēmus ar zemāku aizsardzību nebūtu vēlams izmantot.

Dienas krēms ar SPF 10 līdz SPF 20 ir domāts gadījumiem, kad cilvēks neapmeklē pludmali. Ikdienas lietošanai, kad lielu daļu dienas pavadām telpās un saulē neuzturamies daudz, ar to var pietikt.

Tomēr jāpatur prātā – mūsu āda un tās vajadzības var būt ļoti dažādas, tādēļ līdzeklis, kas vienam der ļoti labi, citam var būt pavisam nepiemērots. Tāpēc aizsargkrēms ir jāizvēlas pēc savas ādas fenotipa. Ja to vēl nezini, to var ātri un vienkārši noskaidrot BENU Aptiekās, piesakoties ādas stāvokļa pārbaudei vai vēršoties pie sava dermatologa.

Laika izvēle

Vēl viens būtisks faktors, kas īpaši jāievēro sauļošanās sezonas sākumā, bet, ieteicams, visas sezonas garumā, ir sauļošanās laiks. Pa dienu saules stari ir īpaši aktīvi, tādēļ vispiemērotākais laiks, kad sauļoties, ir līdz plkst. 10:00 no rīta un pēc 16:00 pēcpusdienā. Ir jābūt gatavam iedegt pakāpeniski. Sāc ar 10-15 minūšu garu saules peldi, ar laiku šo ilgumu pakāpeniski palielinot.


Ādas aizsardzība sporta aktivitāšu laikā

Dodoties skrējienā saulainā laikā, ir ieteicams izmantot visstiprākos saules aizsardzības līdzekļus ar SPF 50, īpašu uzmanību pievēršot ķermeņa augšdaļai, kas ir tuvāk saulei, – degunam, pierei, ausīm, arī rokām, pleciem. Bieži vien lielākam apdegšanas riskam ir pakļautas tās ķermeņa daļas, kas ikdienā nav radušas pie saules, piemēram, sievietēm tas bieži vien ir kakls, ko ikdienā no tiešiem saules stariem pasargā mati.

Skriešanai būs ērti un noderīgi saules aizsardzības līdzekļi zīmuļa formā, kas nav lieli, tādēļ tos varēs paņemt līdzi garākā skrējienā un uz sacensībām.

Savukārt sportošanai pludmalē vislabāk būs piemēroti īpaši saules aizsarglīdzekļi, kas ir sedzošāki un noturīgāki, jo pludmales smiltis veicina aizsargkrēmu norīvēšanos no ādas.

Pirms un pēc sauļošanās

Lai sagatavotu ādu saules peldēm, talkā nāks skrubis – tas palīdzēs attīrīt ādu no atmirušām šūnām un veicinās vienmērīgāku iedegumu. Protams, pirms sauļošanās uzklāj izvēlēto saules aizsargkrēmu. Savukārt pēc sauļošanās lieto mitrinošu krēmu – īpaši pievērs uzmanību tādām sastāvdaļām kā pantenols un alvejas lapu sula. Šie komponenti nomierinās sakairinātu ādu, intensīvi mitrinās un palīdzēs ādai atjaunoties. No uztura bagātinātājiem saglabāt ādas skaistumu un izvairīties no priekšlaicīgas novecošanās palīdzēs antioksidanti – Omega-3, beta-karotīns un C vitamīns.

Sargā bērnus no saules!

Bez aizsardzības cilvēka āda saulē var apdegt 10-20 minūšu laikā, bet bērna āda apdeg trīsreiz ātrāk, tādēļ pasargā bērnu ādu ar atbilstošu, bērnu ādai paredzētu saules aizsargkrēmu. Turklāt bērniem līdz trīs gadu vecumam nebūtu vēlams sauļoties, jo āda ir vēl pārāk jutīga. Jāatceras arī par savu veselību – piemēram, cilvēki ar ādas slimībām drīkst sauļoties, tikai konsultējoties ar ārstu, arī sirds slimniekiem sauļošanās nav vēlama. Piesardzīgiem jābūt arī senioriem! Tādēļ vienmēr jāsauļojas ar prātu un saprātīgos apjomos, jāizvēlas atbilstoši aizsarglīdzekļi un par jebkādām neskaidrībām jākonsultējas ar farmaceitu vai ārstu, neatstājot novārtā savu veselību!

ES ESMU STIRNU BUKS 2019. #3(10)
Izdevējs: Biedrība “Engures sportam”
Galvenais redaktors: Signis Vāvere
Redaktori: Rimants Liepiņš, Anda Sproģe-Vāvere
Mākslinieks: Aldis Rocēns
Fotogrāfi: Mareks Gaļinovskis, Juris Dzenis, Andris Jermuts, Santa Sinka
Druka: Dardedze Hologrāfija
Pārpublicējot materiālus, nepieciešama biedrības “Engures sportam” atļauja.
Īpašs paldies OK Saldus vīriem: Oskaram Zērnim, Emīlam Zērnim, Arvīdam Brucim, Uldim Brucim un Saldus sporta dzīves vadītājai Elgai Grotai!
Stirnubuks.lv - Ventspilī apskatāmas ievērojamās vietas

Ventspilī apskatāmas ievērojamās vietas

Ievērojamākās apskates un nakšņošanas vietas Ventspilī

Stirnubuks.lv - Sajūtu projekts - Stirnu buks

Sajūtu projekts - Stirnu buks

Bet, pasaka vēl nebeidzas! Stirnu buks lēks arī nākamgad, jau tagad varu jums klusi pačukstēt - tas būs episki!

Stirnubuks.lv - Ar buku uz kājas - labākās distances Eiropā

Ar buku uz kājas - labākās distances Eiropā

Buks uz kājas ir pamanīts. Anete arī. Ne tikai Latvijā, bet arī citos skrējienos visā pasaulē. Viņas skatījums uz interesantiem skrējieniem var kādu pamudināt izmēģināt savu soli arī ārpus Latvijas.